HTML

Vadászat, vadgazdálkodás egy élettörténetben

Friss topikok

Címkék

Pénzes László: A őzhívásos őzbak vadászat tanulságai

2019.12.01. 21:26 Pénzes László

Őzhívásos őzbak vadászat tanulságai. /2012.07.30. – 31. -08.01./

A „Mohos menti” Vadásztársaság tagságával és megemelt éves tagdíjjal, a vásárlási lehetőséggel járó őzbak vadászati lehetőséget az elmúlt években az őzek üzekedésének időszakában használtam ki. Nagy Tibor társasági vadőrrel megállapodtunk, hogy az ez évben esedékes őzbak vadászatot hasonlóan időszakban oldjuk meg. Nagy Tibor az év Július 26.-án telefonon közölte, hogy az őzek párzása beindult, a jövő héten tud vadásztatni. A másodszori beszélgetésünkkor megállapodtunk a Július 30.-ai, Hétfő esti időszakban 18 órakor. Az elmúlt évi fegyverprobléma miatt kértem a próbalövés beiktatását. Sajnos mindkettőnk lövései alapján megállapítható volt a hét óra irányában 20-30 cm-el történő eltérés, a vadászpuska nincs jól beállítva. A próbalövési eredmény ellenére ezzel mentünk ki vadászni.

A vadásztatást végző vadőr az hívásos vadászatra a szokáshoz eltérően alaposabban felkészült. A korábbi NIVA terepjáró mellett a lehúzott ablakra felhelyezett szivacs mellett háromlábú célzó botot is hozott. Természetesen a kereső távcső mellett a suta, gida hangját utánzó sípok is rendelkezésre álltak. Az őzek párosodáskori viselkedését, a hívás lehetőségeit is tartalmazó irodalmat összegyűjtő anyagot, kiegészítve a vadászati élményekkel egy példányt a vadőr rendelkezésére bocsátottam. A vadászat előtt újból áttanulmányoztam. Kérdeztem, hogy neki meg van e? Igen válaszolta, ő is megnézte. A vadőr Nagy Tibor a megismerésem óta úgy ítélem meg, hogy szakmai szempontból sokat fejlődött, szívesen csinálja a szakmáját.

 

           

Nagy Tibor, vadőr                 

Vadászati kelékek, Pénzes László /2012.08.01./

Az őzhívásos módszert Július 30-31.-én a következő helyeken alkalmaztuk:

Sor.

sz.

Hely megnevezése

Körülmény

Megjegyzés

1.

Nyíres

Magasles, nádas, kukorica, az út kaszálva

Mozgás nem volt

2.

Nyíres tarló

Gabona tarló, fasor, erdő, kukorica határ

Fiatal őzbakot láttunk

3.

Csikókarám

Magaslesen ültek

Egyeztetés volt

4.

Fólia m.fasor

Fasor, rét, kukorica

Férfi kaszált

5.

Erdő mellett

Dohány, fasor

Mozgás nem volt

6.

Görcsös

Magasles, rét, vízlevezető árok, nyárerdő,

Mozgás nem volt

7.

Pápatér kör.

Napraforgó, akácerdő

Mozgás nem volt

8.

Csikókarám

Magasles, rét, erdő, vízlevezető árok

Fiatal őzbakot láttunk

9.

Görcsös

Magaslesen, akácosban hívtuk

Őzsuta megjelent

10.

Gyümölcsös

Elvadult gyümölcsös

Mozgás nem volt

11.

Önkor.-i Erdő

Nyár-, akácerdő

Sutát kerg. őzbak

 

Az őzhívás tapasztalatai:

  • Az őzhívását a korábbi évekhez viszonyítva 4-8 nappal korábban kezdtük.
  • Az őzek násza több helyen még nem kezdődött meg, általános üzekedésről nem beszélhetünk. A sutát gyakran láttuk gidával. Egy kergetőző bakot, egy párban lévő bakot látunk.
  • A vadászatvezető döntése alapján az utolsó reggeli vadászaton az őzhívást mellőztük, a kocsival történő keresést megfelelő sikerrel alkalmaztuk.
  • A magaslesről történő őzhívást csak kivételes esetben célszerű alkalmazni.

A vadászfegyveremmel kapcsolatban több tapasztalatra tettem szert. A lehetőségek csökkenése miatt a vadászataim csökkentek. A vadászfegyveremmel gyakrabban kell próbalövést végezni és a tapasztalatok alapján a szükséges intézkedést meg kell tenni. A többszöri vadászmesterrel történt javítás, lőtéren történt belövés ellenére az elmúlt két évben gyakran akadtak problémák. A Gyöngyösi Molnár Sándor vadászmesterrel először a céltávcsövet cseréltük le, a belövése után Szalonnai határban egy éjszaka lámpával három vaddisznót lőttem. A következő nyáron a céltávcső szerelvénye meglazult, Sárospatakon őzbak vadászaton nagyon kellemetlen helyzetbe kerültem. A Gyöngyösi vadászmesterrel megcsináltattam, újból a lőtéren belőttük. Ennek ellenére az őzbak vadászata előtti próbalövésen erősen aláhordott. Ezt követően visszavittem a vadászmesterhez, megállapította, hogy elmozdulást nem tapasztalt, megszorította, beállította, majd a lőtéren belőttük, az utolsó két lövést az ovális tízes körbe lőttem. A feljegyzésemig nem vadásztam vele. A vadászfegyver céltávcsövének élességét rendszeres ellenőrizni kell, az igénynek megfelelően korrigálni kell. Amennyiben a vadászfegyver céltávcsövének élessége állítható akkor olvasó szemüveg használatára nincs szükség. A vadőr vadászfegyverének élessége nem volt állítható ezért kellett az olvasó szemüvegemet használni.

A vadásztató szakemberek gyakran mondják a hirtelen kialakult helyzetben, hogy a válláról, a terepjáró kocsiban a kezére helyezve célozzunk és lőjünk. Az eddigi eseteim esetében sikeresen nem tudtam lőni. Nagy Tiborral megért sikertelenségeim miatt, óvatosságból a kocsiban történő célzást is kipróbáltam. A kezére helyezve a kezemben lévő vadászfegyvert céloztam és nagyon stabilnak éreztem. Az első őzbakot így lőttem meg sikeresen. Most is megerősödött bennem, ha új szakemberrel, új kocsival vadászunk a próbacélzásokat minden esetben végig kell csinálni.

Az őzbak sikeres elejtése.

Az őzhívások sikertelensége után a vadászatvezető döntése alapján a NIVA terepjáróval keressük az őzeket. A korábban jelentkező hiányosságokat a saját vadászfegyverem aláhordott, a hivatásos vadőr részére biztosított vadászfegyvert belőttük, a céltávcsövének állíthatatlanságát az olvasó szemüveg használatával kiküszöböltem, a gépkocsiból történő lövés előtt próbacélzásokat végeztem. Minden körülményt megfelelőnek találtam az őzbak vadászatra. A Dercés Máriapócsi almás mögötti akácosba mentünk, párzás méter után a vadászat vezető meglátott egy selejt őzbakot és közölte, hogy lőhető. A korábban kipróbált a kezére helyezkedve céloztam, először nem láttam, majd a céltávcsőbe észrevettem, rövid célzás után lőttem, az őzbak megugrott. A vadászat vezető közölte; talált és rágyújtott. Közben bennem izgalom volt, vajon meglesz-e? A kocsiból kiszállva elindultunk keresni. A rálövés helyszínét megtaláltuk, kisebb vércseppet láttunk. Tibor elindult a nyomon, közben a vércseppet megjelöltük. A nyomot eltévesztettük, újból a vércsepptől indultunk el, én jobbra indultam el, párméteren belül megláttam az őzbakot, azonnal nem szóltam, de nagy öröm volt bennem. A vadászatvezető a tiszteletadáshoz előkészítette az őzbakot és a környezetét, a töret átadásával a közös tiszteletadást megadtuk, majd fogadtam a gratulációt.

                         

Nagy Tibor, keresés közben                              

Pénzes László, végtisztesség  

Az őzkeresési módszerrel tovább indultunk a Csirkés irányában. A rétes, változatos területen sok őzet láttunk, több őzbakot is, nagy sikerélmény volt az útszakaszon végig menni. Végül úgy döntöttünk visszamegyünk a rálőtt és többször látott őzbakunkhoz. A tartózkodási helyükön a párost észrevettük, de ők is észrevették a gépkocsit, megindultak a másik irányban. Tibor az erdei úton egy el alakú utat tett meg és állva láttuk őket. Párlépést haladva az akácsoron lőhető volt, az ablakon keresztül céloztam, egy kicsit ösztönszerűen hátra húztam a szálkeresztet, majd lőttem. Az őzbak jelzett és lassan elindult az akácsor mellett, majd összeesett. A vadászati vezetővel odamentünk, megállapításra került, selejtes, súlyosabb a korábbinál. A helyszínen a végtisztesség megadásához előkészítettük, Tibor átadta a töretet, majd fényképet készítettünk. A három nap őzvadászatával nagyon elégedett voltam, a vadászvezető felé kifejeztem a köszöntetem.

 

 

                   Pénzes László /2012.08:01./                        

Nagy Tibor, vadászatvezető

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sportvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr1715333788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása