HTML

Vadászat, vadgazdálkodás egy élettörténetben

Friss topikok

Címkék

Pénzes László: A vadászat eszközei

2019.12.01. 22:22 Pénzes László

A vadászat eszközei.

A gyakorló vadász eszközeinek biztosítása minden korban jelentős értéket jelent, szerényebb szintű, minimális feltételek megteremtése is költséges. A vadásztársasági tagságomtól kezdve szerencsés helyzetben voltam, a Borsod-Heves megyei Bérkilövő Vadásztársaság kartonos vadászpuskáiból egy szovjet Bock 12-es kaliberű sörétes és egy német 5,6x35-ös őzlövő golyóst kaptam használatra. A ruházatom és egyéb felszerelések közül a vadász testvéreimtől, Jánostól, Jóskától kaptam. A piacon katonai ruhát, a boltban kalapot, vadaggatót, csizmát, hátizsákot vettem, a hajós Gyurka bátyámtól felső dzsekit kaptam. Az első puska lámpát, töltény övet, kereső távcsövet János bátyámtól, a háromlábú széket Jóska bátyámtól, a vadászattal foglalkozó könyveket először Misz Miskától és feleségétől, Erzsikétől, komáktól kaptam, a nevezetes vadászkést Mitró Lacitól, a Sátorújhelyi Borkombinát vezérigazgatójától kaptam egy Budapesti találkozás alkalmával, amikor az erkélyünkön sokáig beszélgettünk.

Az Állami Gazdaságok Országos Központja Miskolci Területi Kirendeltségtől 1982.-ben a szovjet sörétes, a német golyós puskát 5245,- Ft-ért megvásároltam. A nagyobb testű vadak vadászatához 1988-ban Zastava 30-06-os golyós puskát vásároltam, a német golyóst eladás céljából leadtam, ez volt a feltétele az új golyós puska megvásárlásának. A vadászpuskákat megszoktam elégedett voltam velük. A Bérkilövő Vadásztársasági tagságomból eredően a vadászpuskákat ritkán használtam. János bátyámtól 2009.-év elején hallottam, hogy eladás céljából Nyíregyházán leadta a japán Brownig gyártmányú 30-06-os kaliberű golyós puskáját, amelynek történetét ismertem. A felértékelés alapján 140.000,-Ft-ért árulták, de konkrét vevő a beszélgetésünkig nem volt. János Bátyámnak a golyós vadászpuskához sok sikerélmény kötődik, nagyon nehezen vált meg tőle, de bizonyos körülmények kényszerítették ki. A leadása előtt Czékmann Patyival több fényképet készítettet róla. A beszélgetés során közöltem, hogy szívesen megvásárolnám, ezt követően közölte az üzlettel az egyeztetett időpontban bemenetünk a fegyvertartási engedéllyel, és az átírás megtörtént. A belövéskor tapasztaltuk, hogy a céltávcsővel valamilyen probléma van. A Gyöngyösi vadászbarátom, Paulik András javaslatára Gyöngyösön elvittem a vadászmesterhez, Molnár Sándorhoz. A megvizsgálását követően kiderült, hogy a céltávcsővel probléma van, a javaslat alapján új céltávcsövet vettem. A céltávcső felszerelésével egy időben kértem a golyós vadászpuska teljes karbantartását, a tuson lévő fekete műanyag borításának eltávolítását, az alatta lévő farész rendbetételét. A vadászpuska belövését a Mátrafüredi zárt lőtéren közösen végeztük el. A munkával elégedett voltam.

  

Molnár Sándor, fegyvermester, 2011. 08 12.                     

Mátrafüredi Lőtér

A Zastava gyártmányú, 30-06 kaliberű golyós vadászpuskámat 2011 évben a teniszezések alkalmával megismert, 50 évesen vadász lett Katona Józsefnek 100.000,- Ft-ért adtam el.

A hetvenévesen, 36 éves vadászmúlttal a vadászpuska tartozékaira visszatekintve, sajnos megállapíthatom, hogy sok hiányosságokkal együtt vadásztam. Például a puskalámpa megfelelősége a János bátyámtól átvett vadászpuskával megvásárolt esetében elégítette ki a követelményeket, a lámpavilágító erőssége, az akkumulátor kapacitása, beállíthatósága összhangban volt a vadászpuskával. Télen, erősen hidegben az öltözködésem nem volt összhangban a vadászpuska használatával, a túlöltözködés, a bunda felvétele a céltávcső és a szemem közötti távolság jelentősen megnőtt, több esetben a lövést is megakadályozta. A vadászpuskák karbantartásához használt tisztító szerkezet a minimális követelményt elégítette csak ki. Elsősorban a golyós vadászpuska tokja nem elégítette ki a sérülés-, elállítódás mentes szállítását.

A Nimród Vadászújság 2011. Júliusi számában megjelent Zentai Béla „ A pontosabb lövések érdekében” című írást megismerve és kipróbálva bátran ajánlom a csövek egyszerű tisztítása mellett a speciális anyaggal végzett pasztázást, polírozást, ami jelentősen javítja a fegyverek csövének szórásképét.

Kotroczó László volt sportlövő bajnok, fegyvermester által javasolt polírozási folyamat:

  1. Dugózzuk le a csövet, töltsük fel Robla Solo nevű szerrel, és hagyjuk benne a folyadékot 20-30 percig. Robla Solo Force használata esetén a feltöltés nem szükséges, csak nedvesítsük be a Force folyadékkal egy csőpucoló filckorongot vagy rongycsíkot és a csövet alaposan áthúzva ezzel, hagyjuk 10-15 percig hatni a csőbe.
  2. Az eltelt idő után rézkefével alaposan húzzuk ki a csövet, majd tisztítsuk ki a csőből a szennyeződéseket filckoronggal vagy rongycsíkokkal.
  3. Ballistollal jól befújva, majd áthúzva a benedvesített rongyot, filckorongot, a csövet kenjük jól át, utána töröljük teljesen szárazra.
  4. Tegyünk adapterrel a tisztítópálca végére filckorongot, vagy csavarjunk be egy spirált, és erre tekerjünk rá a rongycsíkot, és kenjünk rá egy keveset a kék pasztából. A csőbe dugva, kezdjük el a polírozást, előre hátra mozgatva a pálcát. A pasztától szorosan tapad majd a filckorong vagy a rongycsík, és erősen szennyezett, fekete lesz. A cső fel is melegszik tőle. Cseréljük többször filcet vagy rongycsíkot, és újra pasztázzuk be, mielőtt a csőbe helyezzük. Ezt a műveletet 15-20 percig kell alaposan végezni.
  5. Addig ismételjük már paszta nélkül a folyamatot, amíg a filckorongon vagy a rongycsíkon már nem lesz látható szennyeződés.
  6. Végül Ballistolos kezelés a 3. pont alapján, és készen is van a szórásképet javító polírozási folyamat.

A szakemberek szerint, és a tapasztalatom szerint is megéri végigcsinálni. A cső tükörfényes lesz, és mentes a lerakódásoktól. A lövedék könnyebben, egyenletesen tud végighaladni a csövön, csökken a súrlódás, és ez által a cső rezgése is. A szóráskép hihetetlen módon megjavul. „A pontosabb lövések javítják a vadászok önbecsülését, kevesebb lesz a gyengén sikerült „piszkolt” lövések száma, több vad kerül terítékre.”

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sportvadasz.blog.hu/api/trackback/id/tr4215333862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása